V Malém světě techniky U6 jsme oslavili narozeniny Julese Verna

Průvodcem celým dnem byl Jules Verne, spisovatel a vizionář, který se narodil ve stejný rok (1828) jako vznikly Vítkovice. Mnohé z jeho vizionářských snů byly v pozdějších letech i naplněny. Podle názvu jeho knih jsou pojmenovány jednotlivé expozice v U6.

Co bylo na programu?

11:30               Periskop – hra zrcadel
12:15               Dobrodružná hra „Námořníci a oceláři“
13:00               Povídání o robotech

13:00               Periskop – hra zrcadel
13:45               Dobrodružná hra „Námořníci a oceláři“
14:30               Povídání o robotech

15:15               Periskop – hra zrcadel
16:30               Dobrodružná hra „Námořníci a oceláři
“ 


„Periskop – kouzla se zrcadly“, premiéra nového programu z cyklu "Zábavná a kreativní věda"

Návštěvníci se v něm dozvěděli, z čeho se zrcadla vyrábějí, jak fungují a kde všude nám v životě pomáhají – ať už v lékařství, v dopravě nebo třeba v architektuře. Tvoří také základ pro výrobu a fungování periskopu, co jež zařízení, které nám umožnuje vidět za roh nebo přes zeď. Periskop je nepostradatelná pomůcka pro ponorky. Posádka díky němu vidí okolí nad hladinou, aniž by se plavidlo muselo vynořit.

Návštěvníkům jsme názorně ukázali, jak se periskop vyrábí a jakou roli v  něm hrají zrcadla nakloněná pod určitým úhlem. Sami si pak vyrobili ten svůj. Do výroby, která je manuálně náročnější, se zapojily nejen děti, ale i jejich rodiče. Na závěr programu dostali účastníci „bojový úkol“, pomocí periskopu vypátrat tajnou zprávu.


Povídání o robotech - ukázka výuky robotiky v učebnách U6

Na programu bylo dále „Povídání o robotech“. A nezůstalo jen u toho. V interaktivně laděné hodince návštěvníci dozvěděli více o jejich typech a významu nejen pro domácnost, automobilový průmysl, ale i pro kosmický výzkum. Děti pomocí zvláštního programu v tabletech poznaly, jak ve formátu 3D vypadá model Curiosity, tedy vesmírná sonda, která prozkoumává prostředí na Marsu.

Pro ty nejmenší byly připraveny omalovánky, ve kterých ožívaly zvířátka. To ale nikoliv ve fantazii, ale skutečně, zase pomocí speciálních programů v tabletech, navíc ve formátu 3D.


Dobrodružná hra „Námořníci a oceláři“

Zájemce o tuto hru rozdělili animátoři do dvou skupin, na námořníky a oceláře.

Námořníci se naučili nouzový signál před vyplutím, signalizaci S. O. S., zopakovali si Morseovu abecedu a sestrojili lodní šroub. Potřebné plechy na ně jim vyrobili oceláři. Dozvěděli se tímto způsobem, jak se ze surového železa vyrábí ocel.

S novým lodním šroubem děti tak mohly odplout za pokladem. Na cestě už je čekal Jules Verne, který jim za splnění úkolů předal první klíč a polovinu mapy k pokladu. Společně pak našli utajované patenty Julese Verna v ponorce. Cesta vedla k truhle...