Expozice "Ze Země na Měsíc"

PONORKA NAUTILUS

Prozkoumejte podmořský svět v ponorce kapitána Nema

Ponorka Nautilus se z románů Julese Verna přemístila do Interaktivní expozice U6. Zahrát si na jejího kapitána teď mohou všichni návštěvníci, kteří se odváží úzkým žebříkem sestoupit do tajemných útrob tohoto obřího monstra.

Nautilus nehybně vévodí celé expozici. Ti nejmenší se ho obávají, ti větší jsou zvědaví, všichni do jednoho se ale na jeho průzkum nemůžou dočkat. Ponorka je bezkonkurenčně největším tahákem v našem vědeckotechnickém světě. Dýchá tady patina doby, všechno je tak věrohodné, že jen čekáte, odkud na vás vykoukne skutečný kapitán Nemo. Hlavní místnost celé ponorky je vybavena dobovým nábytkem, sedačkou, křesílky, autentickým sekretářem s porcelánovým nádobím a s Nemovými osobními knihami. Nechybí dokonce varhany, na které si mohou návštěvníci zahrát, obrazy středověkých mistrů a pestrobarevné ryby kroužící kolem ponorky, které mohou návštěvníci sledovat okýnkem v ponorce.

Podrobnější průzkum Nautila odhalí i tajuplnou blikající strojovnu ponorky nebo pracovnu kapitána Nema se stolem, jeho zápisníkem i starodávným psacím strojem. Oblíbená je i místnost s fungujícím periskopem. Tímto optickým přístrojem jsou ponorky tradičně vybavovány, aby jejich posádka mohla přímo z ponořené ponorky sledovat objekty na vodní hladině. U nás v U6 může posádka pozorovat život v expozici. Ukrytí v tmavém zákoutí podmořské ponorky mohou nerušeně sledovat, jak ostatní návštěvníci zkoumají dmychadla nebo řídí vlak. A pokud je to toto nezvyklé dobrodružství zmůže, mohou si nakonec návštěvníci ponorky odpočinout v útulné noclehárně pro posádku.

Zajímavosti:

Ponorka je plavidlo schopné plout pod vodou. Více k tématu zde.

Něco o postavě kapitána Nema v románu Julese Verna zde.


SIMULÁTOR LETU LETADLEM L-200

Zahrajte si na pilota letadla L-200


Už jste někdy řídili letadlo? V Interaktivní expozici U6 se můžete proletět nad Ostravou.

Umožní vám to profesionální trenažér letadla L-200. Prvním úkolem návštěvníků je dostat letadlo na vzletovou dráhu. Ukočírovat obří stroj, všechny pedály, páky a volant ale není žádná legrace. Jakmile návštěvník-pilot letadlo srovná a nabere správný směr, je potřeba přidat rychlost a vzlétnout. Na obrazovce před sebou pak už může sledovat, jak se z mošnovského letiště přemisťuje až nad samotné centrum Ostravy, míjí ČEZ arénu a jiné známé ostravské stavby.

Simulátor legendárního českého letadla je součástí sekce s názvem Ze země na měsíc. Ta je postavena na základní touze člověka dostat se mezi oblaka jako ptáci. Vývoj letounu L-200 začal v továrně Let Kunovice v roce 1955, o dva roky později se vydal na svůj první let. Kunovický letoun byl známý jako designový skvost inspirovaný americkými letadly, který se zrodil ve spolupráci špičkových českých leteckých konstruktérů a průmyslových designérů. Výsledkem byl nádherný, víceúčelový, samonosný, dolnokřídlý jednoplošník s luxusním interiérem. Mottem tvůrců bylo upravit interiér tak, aby připomínal tehdejší nejluxusnější českou limuzínu Tatra 603. Nápad vycházel z psychologické teorie, že pokud jednatel či úředník letící na jednání přesedne na letišti z Tatry 603 do stejně laděného interiéru L-200, nebude pro něj stresová zátěž z letu tak velká, což zvýší nejen celkové letové pohodlí pasažéra, ale také jeho výkonnost a úspěchy na jednání. V sekci Ze země na měsíc je kromě leteckého trenažérů hravě demonstrovány také zákony aerodynamiky, historie českého aviatického průmyslu nebo kosmonautika. 

Věděli jste, že na obloze můžeme letouny L-200 spatřit dodnes? Využívají se k výcviku pilotů, k fotosnímkování a k vyhlídkovým letům. Jeden stroj je vybavený vyhledávacím zařízením pro odhalování ukradených automobilů.


PŘISTÁVACÍ MODUL

Proletět se do vesmíru jako opravdový kosmonaut?


V Malém světě techniky U6 v Dolních Vítkovicích je to hračka.

Odhalit vesmírná tajemství tady návštěvníci mohou přímo z kokpitu kosmické lodě, který vypadá jako netradiční stříbrná koule. Kokpit imituje přistávací modul Vostok 1, ze kterého se katapultoval Jurij Gagarin při přistání jako první člověk ve vesmíru. Byl vybrán téměř z 3.500 dalších uchazečů, říká se, že ve finále zaujal svou srdečnou povahou a skromností. V roce 1961 obletěl Zemi a po 108 minutách přistál zpátky.

Tady se mohou kosmickým prostorem proletět všichni návštěvníci bez rozdílu. Nemusí skládat ani tak náročné psychické a fyzické zkoušky jako Gagarin, není třeba zvládat extrémní přetížení, teploty okolo sedmdesáti stupňů ani testování obřích výšek. Stačí jen najít odvahu usadit se do tajuplného stísněného prostoru a let může začít. Kokpit je vybavený rádiovým spojením, vysílačkou a dalšími potřebnými přístroji, které zajišťují bezpečný průlet galaxií a taky kontakt s posádkou na Zemi. To si mohou naši návštěvníci na vlastní kůži vyzkoušet. Jedna vysílačka je totiž přímo v kokpitu a druhá je o kousek dál. Takže naši kosmonauté mohou komunikovat se svými kamarády a přímo z řídicí kabiny vesmírné lodě jim sdělovat své pocity. Kokpit se nachází v sekci s názvem Ze země na Měsíc. Exponáty v této části se zaměřují také na českou stopu v oboru letectví a kosmonautiky.

Věděli jste, že do vesmíru se podívala taky legendární pohádková postavička Krtečka? V roce 2011 ji s sebou vzal kosmonaut Andrew Feustel. Kořeny rodiny jeho ženy Indiry Devi Bhatnagarové totiž pocházejí z České republiky.

Zajímavosti:

Vostok 1 (Восток 1) byl první vesmírný let s lidskou posádkou z planety Země se stejnojmennou kosmickou lodí. Odstartoval 12. dubna 1961 se sovětským kosmonautem Jurijem Gagarinem. 


MAGION

Objevujte vesmír


Vypadá to, jako by právě spadla z vesmíru. V interaktivní herně U6 v Dolních Vítkovicích můžete prozkoumat první československou družici s názvem Magion.

Malá barevná krabička, ze které vyčnívají nejrůznější antény a čidla, je ve skutečnosti družice určená k výzkumu magnetosféry a ionosféry kolem naší planety. Proto se jí říká Magion, slovo je složeno z počátečních písmen těchto zkoumaných vrstev. Zlí jazykové dříve tvrdili, že je odvozeno od slova magie. Chtěli naznačit, že družice bude fungovat jen za použití kouzla.

Na oběžnou dráhu Země byla patnáctikilová družice vypuštěna spolu s mateřskou družicí Interkosmos 18. října roku 1978. Po pár dnech se Magion odpojil a kosmickým prostorem se pohyboval sám. Ovládala jej pozemní řídicí stanice v Panské vsi. Nejdříve se družice stabilizovala, postupně se zapínaly všechny části vědecké aparatury a nakonec se začaly přijímat první vědecké informace. I když byla životnost Magionu 1 plánována na šest měsíců, vesmír nakonec prozkoumával tři roky. V roce 1981 řízeně vstoupil do hustých vrstev atmosféry, kde shořel. Protože byla mise úspěšná, následovaly pak ještě další čtyři Magiony. Magion s číslem 4 zkoumal dokonce i sluneční vítr.

Zajímavosti:

Magion je název řady malých družic Země určených k výzkumu parametrů MAGnetického pole, IONosféry a plazmatu v okolí Země. Tyto družice byly vyvinuty v Ústavu fyziky atmosféry Československé akademie věd a od roku 1978 vypouštěny s družicemi v rámci mezinárodního programu Interkosmos. Poslední dvě startovaly společně s většími satelity programu Interball. Pohybovaly se po protáhlých eliptických drahách v horní ionosféře, případně procházely oblastmi se zvýšeným zářením (Van Allenovy pásy). Více zajímavostí o Magionu zde.