Expozice "Pán světa"

ČERPACÍ STANICE

Tankování je u nás hračka


V interaktivní herně U6 v Dolních Vítkovicích nezáleží na tom, jestli máte řidičák nebo ne, jestli je vám šest nebo osmdesát let. Natankovat si palivo do svého pomyslného automobilu tady může úplně každý.

U exponátu benzinové stanice to vypadá jako vystřižené z reality. Stačí si jen správně zaparkovat a tankování může začít. Přetáhnout tankovací pistoli ze stojanu, vložit do nádrže a pak už jen na displeji sledovat, jak nám v automobilu přibývá paliva. Nakrmit svoje auto u nás můžou klidně i ty nejmenší děti, tady si na ně strážci zákona nepřijdou a žádná pokuta jim nehrozí. Navíc se návštěvníci mohou pomocí jednoho nenápadného tlačítka přesouvat v čase a na počitadle sledovat, kolik za benzín nebo naftu zaplatili lidé v roce 1913, 1978 a 2012. Pokud se vydáváte na delší trasu a v zásobě chcete mít benzínu víc, můžete si natankovat i do kanystru. Pozor si ale přitom musíte dávat na manipulaci s otevřeným ohněm, ta je samozřejmě stejně jako na skutečně čerpací stanici přísně zakázána.

Kromě legrace se tady návštěvníci dozví taky něco o historii benzínu a vývoje jeho cen v porovnání s tehdejšími platy. Třeba v roce 1939 stál litr benzínu 3,29 Kč a jen o dva roky později už vyšel na neuvěřitelných 41 Kč. Většina paliva se totiž za války zprostředkovávala pro armádu a pro běžného člověka bylo v podstatě nedostupné.

Zajímavosti:

Věděli jste, že první benzinová stanice byla v Československu otevřena v roce 1920? Byla dílem bratrů Zikmundových, kteří pak během následujících tří let vystavěli křížem krážem více než tisícovku dalších čerpacích stanic.


 

MOTOR NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU LIAZ

Prozkoumejte motor z náklaďáku a poznejte všechny jeho součástky

V expozici Pán světa si můžete do největších detailů prohlédnout opravdový motor z nákladního auta značky LIAZ. Podrobně můžete prozkoumat i osahat každou jeho součástku a nahlédnout i dovnitř. Nikde jinde žádný takový podobný motor nenajdete. Tento je sice staršího data, ale takové motory se od 20. let prakticky nezměnily a stejné motory se v náklaďácích používají  dodnes.

Všechny návštěvníky, kteří ještě nikdy takový motor z náklaďáku neviděli jistě překvapí jeho velikost. Exponát je čistě vzdělávací, ale můžete s ním otáčet a prohlédnout s jeho vnitřek, což vám nikde jinde v muzeu neumožní. Můžete si například detailně prohlédnout písty, které uvádějí do pohybu převodovku, a tím vlastně celé vozidlo. Při podrobném zkoumání uvidíte také alternátor nebo ventily. Jsou zde krásně vidět i součástky jako startér, olejová vana, odstředivý filtr oleje nebo výfukové potrubí, kterým se odvádí ven výfukové plyny. Všechny tyto části jsou náležitě popsány v zábavné grafice, která exponát vtipně doplňuje. Jednotlivé součástky zde totiž v komiksových bublinách vyprávějí, jakým způsobem pracují. Součástí této grafiky jsou i obrázky jednotlivých druhů podvozků,  neboli  šasi, všech možných nákladních aut. Najdete zde rozdíly mezi valníkem a sklápěčem nebo mobilním jeřábem. Rozdílný podvozek, ale stejný motor jako náklaďák, má i hasičské auto, které si můžete prohlédnout hned vedle.

 


TRENAŽÉR JÍZDY NÁKLADNÍM AUTEM

Zkusili jste někdy řídit náklaďák?


Naložit materiál, do kabiny kamionu nabrat kamarády a vyráží se z Prahy třeba do německého Norimberku. Tak začíná zábavná jízda na trenažéru nákladního automobilu v interaktivní herně U6. 

Mezi stovkou exponátů tady mají oblíbenou počítačovou hru Euro Truck Simulator, ve které si návštěvníci mohou na vlastní kůži vyzkoušet, jak se vlastně řídí nákladní vůz. Projet se v něm mohou křížem krážem po Evropě. Obří auto návštěvníci ovládají pomocí rychlostního pedálu a brzdy, řadicí páky a volantu. Kamión je v zatáčkách vratký, navíc volant reaguje na každý kamínek, takže jízda je skutečně autentická a návštěvníci si připadají jako opravdoví řidiči náklaďáku. Kamion je navíc vybaven i zpětnými zrcátky a navigačním systémem, který řidiči pomáhá najít nejbližší cestu do cílové stanice. Dávat pozor musí řidiči taky na další osobní i nákladní auta, která se po úzkých cestách i tříproudových silnicích prohánějí stejně jako v reálném provozu. Simulátor nákladního automobilu je součástí sekce s názvem Pán světa. Tento exponát je oblíbenou zastávkou především všech kluků, tatínkové se svými syny tady vydrží brázdit dálnice klidně i hodinu.

Kromě legrace mohou v této části návštěvníci porozumět taky tomu, jak rozvoj nákladní přepravy napomohl k ještě rychlejší cestě zboží k zákazníkům, a tím v celkovém rozmachu hospodářství a ekonomiky.

Zajímavosti:

Nákladní automobil či lidově náklaďák je typem užitkového automobilu, sloužícím hlavně pro přepravu užitečného nákladu nad 1500 kilogramů. Může jít o menší automobily s nosností několika tun, nebo i o velké kamiony s návěsem nebo jedním až dvěma přívěsy s nosností desítek tun. Dodávka nebo pick-up se za nákladní automobil většinou nepovažuje. Více informací o nákladních automobilech zde.

 

DIFERENCIÁL

Pokud jste nikdy neměli to štěstí vidět jednotlivé ,,vnitřnosti“ automobilů a nevíte jak fungují, můžete navštívit Malý svět techniky U6 v Dolních Vítkovcích, kde si můžete na vlastní ruce vyzkoušet, jak tyto mechanismy fungují. V páté částí interaktivní expozice, nazvané Pán světa, najdete mezi jednotlivými exponáty třeba dílčí část nápravy.

Konkrétně se jedná o celou zadní nápravu z vozu značky Škoda Spartak, ale úplně stejné se používaly také u starých modelů Škody Octavia z 60.let. Hlavní částí nápravy je rozvodovka, kterou se mění rovina rotace. Součástí rozvodovky je diferenciál, který se dále skládá z planetového soukolí se dvěma satelity. Když auto jede rovně, obě kola se otáčí stejnou rychlostí. Problém nastává ve chvíli, kdy auto vjede do zatáčky a vnitřní kolo opisuje menší poloměr, takže se musí otáčet pomaleji, než to vnější, aby auto mohlo zatočit. Kdyby se kola točila pořád stejnou rychlostí, tak zatočíte volantem, ale auto pojede pořád rovně. Princip diferenciálu je tedy v tom, že rozděluje otáčky jednotlivých kol. Když auto zatočí rozpohybují se právě ony satelity, což jsou ozubená kola ve vodorovné poloze. Pokud auto jede rovně satelit se nehýbe. Když se ale jedno kolo přibrzdí, začne se satelit otáčet a tím vyrovnává otáčky kola. U běžných aut tento systém funguje i v dnešní době úplně stejně. U sportovně laděných aut jsou do diferenciálu navíc vloženy třecí spojky, které zamezují pootočení kol vůči sobě a do určité míry dovolují, aby při zatáčení byly stále poháněny obě kola nejednou. Na exponátu si v Malém světě techniky můžete vyzkoušet točit klikou simulující pohyb motoru, a pak zatáhnout za lanko jednoho kola a sledovat, jak se v diferenciálu roztočí satelity.

 

 

AUTOTRENAŽER AT-208

Škoda „embéčko“ 1000, Škoda 105 i Favorit


Prozkoumat největší české automobilové skvosty pohromadě můžete v Malém světě techniky U6 v Dolních Vítkovicích.

Představení škodovkových řad je interaktivní, takže návštěvníci si mohou automobily doslova prolézt, posadit se za volant i na místa spolujezdců. Jedná se asi o nejvíce mezigenerační exponát. Rodiče a prarodiče tady zavzpomínají na staré časy, mladí zase doslova koukají, v čem jejich předchůdci mohli jezdit. Všichni do jednoho se ale kochají a užívají si pocit za volantem takových krásek, které nám záviděl celý svět.

Skutečnou jízdu si pak návštěvníci mohou natrénovat na trenažeru AT-208, který je odvozený od Fabie I. S pedály, řadicí pákou, volantem a s klíčky v zapalování vypadá jako opravdový automobil. Je vybavený vizualizací řízenou počítačem a třemi LCD monitory. Malí i velcí řidiči se na trenažeru musí poprat s celou řadou záludných dopravních situací. Musí se rozjet do kopce, vybrat ostré zatáčky a taky dodržovat povolenou rychlost v obci. Pokud rychlost přešvihnou, může se objevit Policie ČR, která je může za přestupek pokutovat. Trenažer navíc testuje i reakce řidičů. Na cestu najednou spadne strom, pod auto vběhne kanec nebo se nečekaně objeví chodec. Náš oblíbený ,reakční test´ je dálnice, kde mají řidiči za úkol zastavit na benzinové stanici. Nezkušení jezdci to tady rozjedou a téměř všichni do benzinky nabourají. Aspoň se pak naučí i couvat.

Více o značce Škoda se dozvíte zde.  


AUTOTRENAŽER AT 80

Nemáte řidičák a chcete si vyzkoušet, jaké to je projet se ve škodovce?


Žádný problém v interaktivní herně U6 v Dolních Vítkovicích.

K testování řidičských schopností je tady autotrenažer AT-80 založený na věrné kopii Škody 105. Říká se mu taky kotoučový, a to díky jeho unikátně řešené projekci, která vzniká pomocí posuvného kotouče s modelem krajiny. Když tedy animátor do útrob trenažeru zasune kotouč, může návštěvník nasednout, zařadit rychlost a pak už se vydat na cesty. První autotrenažery vznikaly v šedesátých letech minulého století, kdy vzrůstal zájem o proškolení studentů autoškol jaksi na zkoušku, ale přece co možná nejvěrněji realitě.

Kromě trenažerů se dříve využívala i autocvičiště, kde žáci sice jezdili samostatně, ale instruktor měl možnost vůz v případě potřeby pomocí vysílačky zastavit. Na autocvičištích se cvičily hlavně rozjezdy, parkování do garáže nebo k chodníku a podobně. Všude kolem dokola exponátu se navíc návštěvníci dozvědí, jak se v historii vyvíjela pravidla silničního provozu. Pro nás je to už dnes nepředstavitelné, ale třeba v roce 1927 byla na řadě míst v obcích povolena nejvyšší rychlost 6 kilometrů za hodinu.

Zajímavosti ze světa autoškol:

První česká autoškola byla založena v roce 1907 v Mladé Boleslavi.
V roce 1919 byl stanoven poplatek za řidičskou zkoušku na 33.20 Kč.
První světelná signalizace začíná na některých pražských křižovatkách fungovat v roce 1930.

 

TRAKTOR ZETOR

Pokud jste někdy toužili projet se v traktoru, ale nikdy vám to nevyšlo, nezoufejte. 
U nás si můžete do traktoru nejen sednout, ale dokonce vyzkoušet jedinečný simulátor a na chvíli se stát farmářem.

Exponát traktoru je tradiční československé značky Zetor, typ 25A. První prototyp byl vyroben v roce 1945 ve Zbrojovce Brno. Sériová výroby začala hned po druhé světové válce, na přelomu let 1945 a 1946.

Na traktoru je zajímavé, že měl jedinečné obutí značky Baťa. Když se podíváte na zadní kola, je tam baťovská značka, což je opravdový unikát. Přední kola byla značky Barum.

Barum vzniknul až po roce 1945, spojením značek Baťa, Rubena a Matador. V U6 můžete také vyzkoušet také zábavný simulátor Traktor Zetor Simulátor 2009. Vybrat si můžete buď výukové mise a zkusit projet překážkovou dráhou, kde musíte objíždět kužely nebo sbírat ohnivé kruhy. Druhá možnost jízdy je kariéra.

V této sekci postupujeme od úplného začátku. Vybereme si nějakou surovinu, třeba řepku olejnou, takže sejeme řepku, sklízíme, prodáváme na výkup a pak kupujeme lepší traktory a stroje. Smyslem hry je vydělat co nejvíce peněz a naučit se hospodařit.

 

AUTOBUS KAROSA

Zpívá se, že „řidič, ten tvrdej chleba má“. Co je na tom pravdy si můžete na vlastní kůži vyzkoušet v modelu autobusu Karosa, který na vás čeká v Malém světě techniky v páté části expozice nazvané Robur Dobyvatel, podle slavné knihy Julese Vernea.

Značka KAROSA vznikla v roce 1948 ve Vysokém Mýtě, znárodněním továrny Josefa Sodomky, který měl továrnu na výrobu kočárů. V prosinci roku 1996 jí odkoupila firma RENAULT a o tři roky později společně se značkou Iveco vznikla firma s názvem IRISBUS holding. A v roce 2007 byla KAROSA přejmenována na Iveco úplně. Model, který se nachází v Malém světě techniky, se jmenuje Karosa B932, který se vyráběl od roku 1997, je dvounápravový s motorem vzadu. Ten byl buď značky Renault, nebo Liaz. Autobus má více než 3 metry na výšku, 11 na šířku a místa pro celkově 94 cestujících. Jedná se o velice spolehlivý typ, bohužel jedinou vadnou součástkou bývají velice často jeho dveře, ty ale v expozici U6 naštěstí nejsou. Na exponátu si můžete vyzkoušet jaké to je sedět na místě řidiče takového autobusu, rozsvítit mu světla nebo kontrolky na palubní desce.

Do budoucna se exponát plánuje opět obohatit o reálný strojek, na kterém bude možné měnit čísla linek a hlásit jednotlivé zastávky i hlášení řidiče.  Pokud do Malého světa techniky U6 vyrazíte již tento víkend, určitě se nezapomeňte zúčastnit jiskřivého doprovodného programu. Budete si moct sestrojit a vyzkoušet vlastní elektrický obvod. Dohlížet na vše budou zkušení animátoři a na všechny účastníky čeká malá odměna. Program je vhodný pro děti od 5-ti let, rodiče i rodinné týmy.

Věděli jste, že první autobusový spoj v českých zemích vznikl už v roce 1907 a jezdil právě po našem kraji? Z Frýdlantu nad Ostravicí až do Horní Čeladné!

 


Historický hasicí vůz Praga RN

Jak se jezdily hasit požáry v třicátých letech minulého století, mohou lidé zjistit v Malém světě techniky U6 v Dolních Vítkovicích. K prozkoumání tady totiž je historický hasicí vůz s názvem Praga RN. 

Stačí vyběhnout pár schůdků a už jste uvnitř obřího nákladního vozu v hasičské variantě, který váží téměř čtyři tuny a na délku má přes šest metrů. Zahrát si zde můžete na jeho řidiče nebo přímo na hasiče. V řídicí kabině se totiž nachází velký otočný volant, řadicí páka a rychlostní budíky, úplně jako by se vůz měl každou chvilkou vydat na místo požáru.  V útrobách vozu si pak naši požárníci mohou prohlédnout úložný prostor s hasičskými hadicemi nebo zážehový šestiválcový motor ukrývající se pod kapotou. Takzvaná Pragovka RN, což je zkratka pro označení „rychlého nákladního“ vozu, se vyráběla mezi léty 1933 až 1953 v Praze. Nešlo jen o hasičské vozy, ale taky o vozy pro zdravotníky, členy československé armády, o autobusy nebo o vozy určené na rozvoz pošty.

Praga RN patřila mezi ty bezkonkurenčně nejúspěšnější a nejvíce vyráběné střední nákladní automobily. Licence tohoto všestranného vozu byla dokonce prodána do Jugoslávie. Oranžová Pragovka se v U6 nachází v sekci s názvem Pán světa, která zábavně a interaktivně představuje automobilový průmysl.